maandag 21 december 2015

Mieke aan het woord!

Weer een berichtje uit Shuuske land...

Deze keer van Mieke! ... ik vroeg haar om van een van onze stofjes iets leuks te maken!

Mieke volgde 2 naaicursussen bij ons en is een echte creabea... maar dat mag ook wel als je al jaren in de mooiste bloemenzaak van gulpen ('t blumpke bloemenboektiek Gulpen) werkt :)

Mieke aan het woord!

Ik had de leuke hartjes stof al gezien in de winkel... Net nieuw binnen!!! Ik had de hele week de tijd om me te bedenken wat ik ervan wilde maken. Iets leuks voor mezelf?  of een mooie feest-jurk voor mijn dochtertje? De laatste optie heeft gewonnen!
Joeske wordt begin januari 1 jaar. Dus ik dacht: dan maak ik een mooie jurk voor de feestdagen en verjaardag in 1.


Het patroon heb ik gevonden in een knippie (nr 3 2013). Maar welke maat moet ik maken voor over  3 maanden??? Beetje gegokt, maar gegaan voor maatje 92.
 



 
Het patroon uittekenen kostte al enorm veel tijd. Toen had ik al moeten weten hoe moeilijk het zou worden....  waar ben ik aan begonnen???

De stof was een stuk smaller dan 140 cm (zoals in de beschrijving stond), dus ik moest het patroon anders op de stof leggen. Ik had dus i.p.v. 90 cm, 2meter stof nodig.

Gelukkig had ik op de cursus super hulp van Els!! Waardoor ik me niet aan de lastige beschrijving hoefde te houden, maar aan logisch denken en op gevoel werken. De ervaring van Els was noodzakelijk, anders was het mij niet gelukt.

*Eerst heb ik  het bovenlijfje incl. plooinaden in elkaar gezet. Eerst voorkant, daarna achterkant, daar moest de rits in. De schoudernaad eerst gezigzagd, de mouwtjes met een dubbele naad vastzetten, zijnaden stikken (!!opletten dan zijnaden goed uitkomen!!) en het beleg er tegenaan gezet.

 
 

*Het rokje in elkaar gezet. Met 4 plooinaden, zodat het rokje het gewenste petticoat effect krijgt.

*De tule: met een grote steek het lange stuk recht stikken, dan aan 1 draad trekken, waardoor de tule gaat rimpelen (2x) en deze op het brede stuk stikken. De tule aan de rok naaien alle twee de delen tegelijk. de onderkant mag niet onder de stof uitkomen.




*De rok aan het bovenlijfje naaien, recht op rechts.... alles moet nu passen (de taille van het bovenstuk, met de taille van het rokje)



Ik ben enorm trots op het eindresultaat!!!
Laat de feestdagen maar komen....


 
 

2 opmerkingen:

  1. Wauw!! Wat is het leuk geworden! Heb je echt maat 92 gemaakt? Welke kledingmaat heeft ze normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je,:) joeske heeft nu maat 86, het bovenlijfje past precies, en het rokje heb ik korter gemaakt.

      Verwijderen